آمایش سرزمینی، شیوه نوینی را در مدیریت کشور ایجاد میکند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سایت وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در نشست سرپرست وزارت بهداشت با مسئولان حوزه معاونت آموزشی که روز گذشته برگزار شد، به تنوع و حجم زیاد کارهای حوزه آموزش وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: 50 درصد مکاتبات با وزارت بهداشت با حوزههای معاونت آموزشی است و از ابتدای امسال تاکنون حدود 17 هزار مکاتبه انجامشده که برخی از این مکاتبات نیاز به کار کارشناسی وسیعی دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری 32 آزمون در سال سخن گفت و اظهار داشت: برخی از این آزمونها مثل آزمون کارشناسی ارشد 70 هزار شرکتکننده دارند و بعضاً با چالشهایی هم مواجه هستیم که نیاز به پاسخگویی دارد و فرایندی برای این پاسخگویی تنظیمشده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با معرفی مدیران حوزه آموزش گفت: در کنار امور جاری، بحث تحول و نوآوری در آموزش پیگیری میشود و متناظر این کار در مناطق آمایشی کشور در حال پیشرفت است.
وی به تجارب سیاستگذاری در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بسیاری از این برنامهها در مرحله تئوری باقیمانده بود و در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی کشور رصد شده و کمتر حوزهای هست که تمام این اسناد را در برنامهریزی استفاده کرده باشد.
لاریجانی به سطحبندی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامهها انتظار از سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی ترسیمشده است.
وی با اشاره به بحث مرجعیت علمی گفت: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اگر دانشگاهها متناسب با ظرفیتهای خود حیطههای سرآمدی خود را شناسایی و مأموریتهای روشنی را پیگیری کنند موفق میشوند در کشور و سطح بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ایجاد نگاه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: آموزش علوم پزشکی باید هدفمند باشد و نیازها را پاسخ دهد و اگر مثلاً بیماریهای غیر واگیر مرگومیر زیادی در کشور را باعث میشود باید در کوریوکولوم های رشتههای علوم پزشکی به آن توجه شود.
وی به محاسبات نیروی انسانی تا سال 1404 اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی این است که بگوییم با توجه به روشن شدن نیازهای ملی در هر رشته مقطع مناطق آمایشی هریک چقدر از این نیاز را میتوانند تأمین کنند و درنهایت با این سهمبندی هر یک از دانشگاههای داخل مناطق آمایشی چه مأموریتی و سهمی در این تربیت بر عهده خواهند داشت. برنامه این است که مناطق آمایشی تا 70 درصد نیروهای خود را خصوصاً در رشتههای خدمت محور و غیر تحصیلات تکمیلی تربیت کنند.
لاریجانی گفت: مرکز آموزش مهارتی تا حد زیادی تقاضاها برای دریافت مدرک تحصیلی را کم میکند. این دورهها مهارت محور است که افراد میتوانند با طی دورههای کمتر، مهارتهایی را آموزش ببینند و وارد محیط خدمت شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه یکی از بهترین مصوبههای کشور، سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) است که به کشور التزام میدهد گفت: نظر جناب رئیسجمهور هم این بود که ما نمیتوانیم استانها را کم کنیم ولی میتوانیم با منطقه بندی استانها شیوه نوینی در اداره کشور داشته باشیم و سازمانهای مختلف بهجای شعب استانی، شعب منطقهای داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش عالی و دانشگاه آزاد اگر منطقه بندی یکسانی با وزارت بهداشت داشته باشند تشکیل خوشههای علمی در کشور تسهیل میشود.
لاریجانی با اشاره به بحث مأموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی گفت: دانشگاهها ابزار مهمی برای پیشبرد برنامههای ملی هستند و تجربه واسپاری مأموریتهای ملی به دانشگاهها و مناطق باعث شد هم دانشگاهها نقش ملی داشته باشند و هم برنامههای بزرگ کشوری در بازههای زمانی مناسبی انجام شود. بازنگری برنامه دندانپزشکی، اعتباربخشی موسسهای دانشگاهها و اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی مثالهای خوبی از مأموریتهایی است که به دانشگاههای واگذاری شد.
وی بابیان برنامههای وزارت بهداشت برای تأمین نیروی انسانی از میان داوطلبان بومی گفت: لازم است با ساماندهی بحث سهمیهها در کشور ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن تکریم خانوادههای شهدا و جانبازان، کف امتیاز علمی برای داوطلبان دارای سهمیه به نحوی تعریف شود که خیلی زیاد با داوطلبان آزاد فاصله نداشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجامشده درزمینهٔ توسعه بینالمللی آموزش اشاره کرد و گفت: از ژانویه امسال افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور میروند تا آخر دوره نمیتوانند وارد کشور شوند. برای افرادی هم که قبل از این تاریخ، شروع به تحصیل کردند با توجه به شرایط ارزی تعداد واحدهای موردنیاز برای انتقال به داخل تنها نصف شد، اما سایر شرایط کیفی اصلاً تغییری نکرد و حتی مصاحبه هم اضافه شد تا وضعیت داوطلبان بهصورت دقیق موردبررسی قرار بگیرد.
وی بابیان اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: برخی از کارهایی که انجامشده در کشور بینظیر است و برخی مسئولین در بازدیدهایی که از این دانشگاه داشتهاند بر لزوم راهاندازی سامانههای این دانشگاه در سایر نهادها تأکید کردهاند.
انتهای پیام/4087
انتهای پیام/